ناگهانی انواع ایمنی سیستم محققان شناسایی

ناگهانی: انواع ایمنی سیستم محققان شناسایی اخبار پزشکی

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری حواشی حجاب بازیگران کار منافقین بوده است! ، در «نفس» ضربه نهایی را به منافقین می‌زنم

نویسنده و کارگردان «نفس» در این گفت و گو از مواجهه اش با منافقین در هنگام ساخت سریال جهت نخستین بار می گوید و از انواع انتقاداتی که به علت نحوه حجاب بازیگران به

حواشی حجاب بازیگران کار منافقین بوده است! ، در «نفس» ضربه نهایی را به منافقین می‌زنم

در «نفس» ضربه نهایی را به منافقین می زنم/ حواشی حجاب بازیگران کار منافقین بوده است!

عبارات مهم : سریال

نویسنده و کارگردان «نفس» در این گفت و گو از مواجهه اش با منافقین در هنگام ساخت سریال جهت نخستین بار می گوید و از انواع انتقاداتی که به علت نحوه حجاب بازیگران به او شد، گلایه بسیار داشته و اعتقاد دارد ریشه این شرایط را باید در منافقین جست.

به گزارش تسنیم، سریال «نفس» این شب ها از شبکه سوم سیما در حال پخش هست. داستان ملتهب گروهکی مخوف و حواشی مربوط به حجاب بازیگران؛ تازه ترین مواجهه ی «جلیل سامان» با منافقین را مورد توجه بسیار رسانه ها قرار داده است و از این رو مناسب دیدم تا طی گفت و گویی مفصل و همه جانبه راجع به «نفس» و حواشی رخ داده پیرامونش با سازنده اش گفت و گو کنم.

حواشی حجاب بازیگران کار منافقین بوده است! ، در «نفس» ضربه نهایی را به منافقین می‌زنم

«نفس» به لحاظ پرداخت موقعیت ها و توجه به شخحصیت ها چه تمایزی نسبت به ۲ سریال پیشین تان دارد؟

فیلمنامه «نفس» پیچیده تر است و روایت و فضای متفاوت و تازه ای نسبت به «پروانه» و «ارمغان تاریکی» دارد. در «نفس» به موضوعاتی پرداختم که یک مقدار ممکن است مخاطبان عام را دچار چالش کند. در واقع پیچیدگی های محتوایی سریال «نفس» نیاز به دقت و تامل بیننده دارد.

حال و هوای انقلابی «نفس» هیچ تناسبی با فضای ماه مبارک رمضان ندارد. این مساله خطر ریزش و یا دوری مخاطبان را به دنبال نخواهد داشت؟

نویسنده و کارگردان «نفس» در این گفت و گو از مواجهه اش با منافقین در هنگام ساخت سریال جهت نخستین بار می گوید و از انواع انتقاداتی که به علت نحوه حجاب بازیگران به

همین مساله قدری ناراحتم می کند و قبلا به مسئولان تلویزیون گفتم که بهتر است در این مناسبت سریال پخش نشود. سریال «نفس» می توانست در هر زمانی غیر از ماه رمضان پخش شود آیا که بیننده ای را که عادت به آثار مفرح داشته ممکن است بعد بزند. به هر حال من تلاش کردم کار خودم را به درستی انجام دهم و مدیران تلویزیون راجع به وقت پخش سریال تصیم گرفتند. البته تصور می کنم اگر مخاطبان چند قسمت اولیه سریال را دنبال کنند و با قصه درگیر شوند دیگر جذب سریال خواهند شد و شوک اولیه مبنی بر کنتراست زمانی از بین برود.

در هنگام نگارش فیلمنامه «نفس» به این فکر کردید که شخصیت ها و موقعیت هایی بنویسید که مابه ازای امروزی داشته و حتی کنایه به بعضی جریانات سیاسی داشته باشد؟

صد در صد. یعنی این توجه انقدر زیاد بوده که حتی دیالوگی که یک بازیگر به زبان می آورد قطعا ارتباطی با اتفاقات امروز خواهد داشت. قرار نیست اثری را بسازیم که تنها روایت تاریخی داشته باشد. من علاقه دارم به سراغ خصلت های بشری در آثارم بروم. این خصلت ها در وقت ها و موقعیت های متفاوت وجود دارند و تنها در یک چارچوب مشخص نمی شود طبقه بندی اش کرد. به عنوان نمونه مساله نفاق تنها مربوط به شرکت منافقین و دهه ۶۰ نمی شود! الان هم آدم ها و سیاستمدارانی وجود دارند که می توانند نفاق داشته باشند. بعضی حرف هایی می زنند که به آن باور ندارند. یا اگر بخواهیم راجع به نگرش ها و تفکرات صحبت کنیم می توانیم اشاره به تفکر ماکیاولی داشته باشیم که می خواهد از هر راهی به هدفش برسد و این تفکر نزد خیلی از افراد امروزی هم وجود دارد.

پس فراتر از نمایش موقعیت های داستانی و فرآیند تاریخی، در سه گانه سریالی تان و بالاخص در «نفس» به دنبال آسیب شناسی جریانی فکری بوده اید؟

حواشی حجاب بازیگران کار منافقین بوده است! ، در «نفس» ضربه نهایی را به منافقین می‌زنم

انسان ابعاد مختلفی دارد و یک بخشی از آن می تواند علاقه و دوست داشتن باشد که من در سریال ها آن را نشان دادم. سطح دیگری برمی گردد به پرسشها سیاسی ونکات تاریخی که آن را هم مورد توجه قرار می دهم. ولی آن چه برایم ارزش بیشتری دارد، خصلت های بشری هست. البته امیدوارم مخاطب به سراغ درک و دریافت این نشانه ها باشد. حضرت امام(ره) ریشه همه تباهی ها را در خودخواهی می دانست. اصلا امثال رجوی ها از کجا به این روز رسیده اند! اولش که نماز می خواندند و ادعای دین داشتند ولی بر اثر همین خودخواهی به سراغ انواع جنایت ها رفتند.

روزگاری در اینترنت فعال بودید و جایی در وبلاگ قدیمی خود اشاره به «سندروم خوش خیم خلاقیت» داشتید. این سندروم در سریال «نفس» به کشف جالبی در باب گذر از محدودیت های «حجاب» رسیده است و نتیجه تبدیل به تلفیق تصویرهای گرفته شده است در ارمنستان با سکانس های خارجی پایتخت کشور عزیزمان ایران شده است است! این مساله از کجای ساخت سریال مدنظرتان قرار گرفت؟

اعتقاد دارم که محدودیت با خود خلاقیت خواهد آورد. ما جهت نشان دادن فضای قبل از انقلاب باید دنبال یک تمهید درست می رفتیم که بیننده آن فضا را باور کند. این ایده به کار رفته راجع به تصویرهای حجاب بازیگران از سریال «پروانه» با من بود که متاسفانه آن وقت نشد اجرایی اش کنم ولی در سریال «نفس» با این کار عملی شد.

نویسنده و کارگردان «نفس» در این گفت و گو از مواجهه اش با منافقین در هنگام ساخت سریال جهت نخستین بار می گوید و از انواع انتقاداتی که به علت نحوه حجاب بازیگران به

از روزهای پیش از پخش سریال تا همین روزها بیشترین حجم اخبار مربوط به سریال «نفس» را نوع حجاب بازیگران سریال به خود تخصیص داده شده است داده هست. با توجه به ساختارشکنی شما که می تواند مورد نظر آیندگان قرار بگیرد، فکر می کردید با این حجم از تصویر العمل هایی متفاوت در این باره مواجه شوید؟

بله، بعضی پرسشها باید مورد نظر همگان و من فیلمساز قرار بگیرد. باید کمی زیاد در این باره فکر کنیم و ببینیم اصلا آیا انقلاب اسلامی ما شکل گرفت؟ آیا این انقلاب علت اقتصادی داشت؟ یا صرفا یک جابجایی قدرت بود؟! مگر نه این است که انقلاب ما انقلاب ارزش ها بود؟ بعد آیا هر چیزی که راجع به آن دوران می سازیم اسلامی تر از وقت حال است؟! غیر از این است؟ در «نفس» ما تابع قانون و شرع بودیم. به عنوان نمونه نخواستیم شخصیت مهم سریال را که پرستار است به شکل بی حجاب نشان دهیم ولی راجع به شخصیت های فرعی این کار را کردیم. ما محدودیت هایی جهت نمایش حجاب داریم که برایمان پذیرفتنی هست. ولی خلاقیت هایی می توان به خرج داد. جهت سریال «نفس» آقای نصیری نیا به عنوان تهیه کننده پای کار آمد و خیلی حمایت کرد. شرکت صدا و سیما جهت پذیرش این کار قانع شد و ما دوستان بسیار متخصصی را پیدا کردیم که موفق شدند ایده ما را چنان خوب اجرا کنند که خیلی ها فکر می کنند ما تصویرهای زن های بی حجاب را در پایتخت کشور عزیزمان ایران گرفته ایم! در حالی که همه چیز در ارمنستان و با بازیگران غیر ایرانی ضبط شد.

حواشی حجاب بازیگران کار منافقین بوده است! ، در «نفس» ضربه نهایی را به منافقین می‌زنم

چرا به سراغ گزینه های دیگر مانند «کلاه گیس» نرفتید که پیشتر هم امتحان شده است بود!

این به نظرم عالی ترین روش بود و آن شکلی که در بعضی کارها کلاه می گذارند مسخره است و اصلا باورپذیر نیست که کلاهی به سر بازیگر بگذاریم و بعد هم دور گردنش پارچه ای بگذاریم و گوشش اش را هم طور دیگری بپوشانیم و بعد بگوییم این شخصیت ساختگی را به عنوان آدمی متعلق به قبل از انقلاب باور کنید! مهم این است که هم قوانین جمهوری اسلامی را رعایت کنیم و هم از آن حالت بدترکیب دور شویم. قانون به ما می گوید که نمی توان کسی را بی حجاب تصویربرداری کرد ولی در خارج از کشور بارها این کار انجام شده است و مانعی ندارد. این که گروه فنی سریال کارشان را خیلی خوب و باورپذیر نشان دادند که نمی تواند عیب محسوب شود! باید اطلاع رسانی شده است و تکنیک کار جهت مردم نشان داده شود که ما هم این کار را کردیم. یک مقدار هم دوستان معتقدتر! باید صبوری کنند و کاسه داغ تر از آش نباشند و بدانند که سریال «نفس» کار بامحتوا و انقلابی است و این گونه نیست که بعضی ها در رسانه خود جار می زنند که یک جریان خزنده در حال ترویج بی حجابی است! مسئله سریال های انقلابی ما این است که در فضا سازی موفق نیستند و باعث می شوند محتوایشان به فنا برود. طوری شده است که در باور مخاطب قبل از انقلاب، اسلام زیاد پیاده می شده است هست. ما فقط بخشی از اوضاع رژیم گذشته را در فلویی نشان دادیم. ولی ظاهرا بعضی تاب دیدن همین را هم ندارند! واقعا نشان دادن فساد افسار گسیخته رژیم طاغوت کار راحتی نیست.

ساختارشکنی شما در «نفس»، ۲ نوع منتقد کاملا متمایز به لحاظ فکری را برابر تان قرار داد. دسته ای که خود را هر لحظه دلواپس می دانند و بعضی که عنوان می کنند آیا این گونه تمهیدات تنها باید جهت امثال «جلیل سامان» باشد و به عنوان نمونه در «کاناپه» به طور کل مورد طرد قرار بگیرد!

من به آن گروهی که تنها فکر می کنند خودشان اعتقاد هستند، نقد دارم ولی راجع به «کاناپه» آقای عیاری آنطور که می گویند ایشان قوانین را رعایت نکردند ولی ما قوانین را در سریال «نفس» رعایت کردم.

ایشان هم به سراغ تمهید دیگری جهت جلوگیری از عدم باورپذیری فیلمشان رفتند!

آنطور که می گویند آقای عیاری جهت شخصیت های مهم خود از کلاه گیس استفاده کرد. من هم دوست داشتم جهت شخصیت مهم خود این کار را بکنم ولی آیا این اجازه را داشتم؟!

پس به سراغ این گزینه هم رفتید که مورد پذیرش شرکت قرار نگرفت؟

قطعا این اجازه داده نشد. همین شرایط هم با تردید به دست آمد! من می خواستم جهت شخصیت های فرعی و هنروران در کشور عزیزمان ایران از کلاه گیس استفاده کنم تا آن ها با کلاه گیس از بعد زمینه سکانس ها رد شوند ولی مجوزش داده نشد. بعد گفتم ایرادی ندارد و من می روم و در خارج از کشور و با بازیگران غیرمسلمان به شکل دیگری کار را پیش می برم. آن وقت کسی تجسمی از کاری که می خواستم انجام دهم، نداشت و این کاری که انجام شد یک دستاورد فنی جهت سینما و تلویزیون ما است که می تواند به خدمت محتوا در آثار آینده درآید.

البته این نوع تمهید به کار رفته تنها جهت آثار تاریخی جواب می دهد و جهت داستان هایی که در فضای امروز روایت می شوند و یا در سکانس های داخلی و با حضور محارم نمایش می یابند، شیوه ای کاربردی نخواهد بود!

قطعا نمی توان شخصیت های مهم را به این شکل نشان داد و کاری که ما کردیم تنها جهت فضاسازی آن دوران بوده هست. مثل همان اتومبیلی که مربوط به دوران قبل از انقلاب است و ما در کنارش آدم هایی را نشان می دهیم که با پوشش آن دوران رفت و آمد می کردند. البته من در سریال «نفس» کسی را با مینی ژوپ نشان ندادم که بعضی ها به آن شکل تصویر العمل نشان می دهند! من حداقلِ آن شرایط نامناسب قبل از انقلاب را نشان دادم که قابل پخش از تلویزیون جمهوری اسلامی باشد. اصلا قرار نیست که ما فیلم اروتیک بسازیم! ما تنها خواستیم تصویری مختصر از فضای آدم های قبل از انقلاب داشته باشیم و تنها اشاره ای کوچک به آن فضا کنیم. به نظرم همین فضا به ما کمک کرد که تضاد دوران قبل و بعد از انقلاب را تا حدودی نشان دهیم و بگوییم که چقدر تفاوت وجود دارد میان آن فضای نامناسب با شرایطی که انقلاب رقم زد.

رسانه ملی هم پای شما و فضای منتقدانه ایستاد.

بله، البته تصور نمی کنم مردم ما نسبت به این گونه فضاها مساله ای داشته باشند و تنها بعضی از افرادی که مقاصد سیاسی داشته و یا حسادت می کنند، انتقاداتی دارند. مردم خوب می فهمند و خوشبختانه تا اینجای سریال بازخوردها نشان دهنده استقبال مناسب مردم بوده هست. به هر صورت سریال «نفس» ضد منافقین است و هنگامی که کاری راجع به انقلاب ساخته می شود باید مورد حمایت قرار بگیرد و اگر کسی حمایت نمی کند یا دچار سوء تفاهم شده است یا ریگی در کفش دارد. کارنامه من مشخص است و با ۲ سریال علیه منافقین شناسنامه ام باید جهت دیگران روشن باشد. ضربه ای که من با ۲ سریال «ارمغان تاریکی» و «پروانه» به ضد انقلاب و منافقین زدم، تصور نمی کنم هیچ نیروی اطلاعاتی و نظامی زده باشد و انشاء الله در «نفس» هم ضربه نهایی را به آن ها می زنم.

با توجه به این که جزو پُرکارترین سازندگانی هستید که علیه گروهک منافقین کار کردید، تاکنون مواجهه ناگواری با شما صورت نیافته است؟

چرا، تنها یک موردش را که اخیرا جهت سریال «نفس» پیش آمده و جایی رسانه ای نکرده ام را خدمت تان عرض می کنم که همین ۱۵ روز پیش سینه موبیل صحنه ما را دزدیدند!

یعنی تصور می کنید این دزدی ارتباطی با عوامل منافقین دارد؟

شک نکنید که کار منافقین بوده هست. چون سینه موبیل را دزدیدند و لوازم داخلش که مربوط به لوازم صحنه بود را نابود کردند ولی حتی باطری ماشین را برنداشتند. من این را خبری نکرده بودم و نمی خواستم مساله دیگری هم پیش بیاید. با این شرایط باز هم ما را مروج بی حجابی می خوانند! مگر می شود صدا و سیمای ما این کار را انجام دهد؟ بعضی حرف ها را نمی فهمم که هم می گویند فلانی سفارشی ساز است و هم می گویند مروج بی بند و باری است! تصورم این است که دستاوردهای فنی ما حسادت بعضی ها را برانگیخته هست. شما یک چیزی را هم مدنظر قرار بدهید که بخشی از گسترش همین حاشیه ها جهت حجاب بازیگران کار منافقین بوده هست. در تاریخ کارها خیلی موزیانه تری از آن ها سر زده هست. در همین انتخابات دیدید که تصویر مریم رجوی را به عنوان مدیر جمهور پخش کردند! منافق خیلی پیچیده است و آدم های منافق هر لحظه در جاها و نهادهای متفاوت وجود دارند. من یک چیزی از شما دوست عزیز می پرسم که اگر سریال «نفس» دچار مسئله شود، بیشترین سود را چه کسانی خواهند برد؟!

به طور حتم آن هایی که دلواپس نمایش آن فضا و احوال هستند!

بله، از طرفی همه سریال «نفس» که در دوران قبل از انقلاب روایت نمی شود و بعد از چند قسمت وارد فضای انقلابی می شویم که دیگر شخصیت ها از کوران حوادث عبور کرده و دچار عوض کردن می شوند. باید بدانیم موقعیت ها و آدم ها عوض کردن می کنند و پوشش و نوع رفتارشان در شرایط متفاوت دچار تحول می شود. انقلاب همین است که با باوری واقعی بتوان ظاهر و باطن را به شکلی دیگر درآورد.

سال ها به نگارش فیلمنامه ای جهت شهید چمران پرداختید که از جمله شخصیت های رشد یافته در دل رخدادهای بسیار هست. در آینده به دنبال ساخت آثاری نمی روید که زیاد از پرداخت موقعیت های تاریخی متمرکز بر شخصیت های خاص باشد؟

شهید چمران شخصیت پیچیده ای دارد و پرداخت واقعی اش واقعا مسئله هست. همین الان من چند هنرور ارمنی را که دارای پوشش معقولی هم هستند نشان دادم و تاب نمی آورند! آن وقت چگونه می توانند تحمل نمایش شهید چمرانی را داشته باشند که چندین گام از جامعه امروز هم جلوتر است و هنوز جامعه ما پذیرش ابعاد والای او را ندارد. چمران با زن بی حجابی ازدواج کرد و او را با اعتقادات خودش دگرگون کرد. آدم ها در شرایطی که عوض کردن می کنند جالب هستند. چمران که هر لحظه ریش و اسلحه نداشته هست. من مخالف این نوع تصویر و فضاسازی از آدم ها هستم. چمران حتی کراوات می زد و همسرش هم بی حجاب بوده است ولی ذره ذره در یک موقعیت تاریخی چنان عمیق و زلال شده است است که در جبهه تنها دنبال طهارت روح بود. می دانید چقدر سخت است که آدم به این مرحله برسد؟ و در نهایت هم خداوند او را به جایی می برد که آرزویش را داشت. این چمران زیباست.

شاید تنها پرداخت پذیرفتنی در چنین فضایی جهت شخصیت هایی چند بُعدی مانند شهید چمران همان تصویری باشد که حاتمی کیا به شکلی خنثی در «چ» نشان داد!

خب صورت ای که در آن فیلم از شهید چمران نشان داده شد، خیلی بد بود و من منتقدش هستم. با توجه به تحقیقات بسیاری که راجع به این شخصیت داشتم، چمران در ذهنم خیلی بزرگ تر از آن چیزی بود که در فیلم «چ» نشان داده شد. می توان با خلاقیت ها به سمت زیاد کردن ظرفیت های جامعه رفت. من براساس محدودیت های موجود توانستم در «نفس» از توانایی فنی جهت باورپذیری محتوا استفاده کنم. در هر صورت اگر کسی با «نفس» ماجرا دارد خواسته یا ناخواسته در خدمت مقاصد منافقین خواهد بود.

این که هر فیلمسازی منتقدان خود را با برچسب های نامناسبی خطاب کند هم رویه مناسبی نخواهد بود!

این نظر شخصی من است و شاید آقای ورزی هم ادعا داشت که مخالفان «معمای شاه»، شاه دوست و ضد انقلابند. ولی همه می دانند که ادعای ایشان گزاف هست، چون خیلی بد از انقلاب و جمهوری اسلامی دفاع کرد. من براساس سابقه ای که دارم حالا این ادعا را می کنم. این که عده ای از قسمت اول سریال «نفس» این همه بخواهند جوسازی کنند برایم پرسش برانگیز هست. البته بخشی از انتقادها این گونه است و همه منتقدان عمدی در کار ندارند. من هم به نیت خودم و رسانه ام واقف هستم و اعتقاد دارم که اگر ما کارمان را به لحاظ فنی و محتوایی خوب انجام داده باشیم، تاثیر مثبت خود را خواهد گذاشت. به نظرم بهتر است مخاطبان سریال «نفس» قدری صبر کنند و تحمل خود را زیاد کنند.

در آخر امیدواریم آستانه تحمل و میزان توجه بعضی زیاد شود!

انصاف نبود که در همان قسمت های اول سریال به بنده تهمت همسویی با مقاصد حرکت خزنده بی حجابی بزنند. می توانستند صبر کنند و چند قسمت از سریال بگذرد و ببینند چه پرسشها کلانی در این سریال مطرح می شود. به هر حال ما همه توان خود را جهت باور پذیر کردن داستان به کار بردیم و انتقادات یک عده خاص روندی منفی در میزان توجه مردم نخواهد گذاشت.

واژه های کلیدی: سریال | سریالی | انقلاب | انقلابی | منافقین | بازیگران | گروهک منافقین | اخبار فرهنگی و هنری


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs